bicara rasa

Friday, October 14, 2011

apA poN taK boLeh!!

Assalamualaikum, salam sejahtera~~~

Dah nak dekat lebih sebulan aku involve dalam fyp...hehe..dah nak siap pon aku punya projek ni..boleh kata dalam 80% . Tapi tak temasuk thesis la...Sekarang ni aku tengah incubate API test kits untuk tentukan sama ada  bacteria yang aku isolate tu betol2 Salmonella atau pon x..kali ni untuk sample commercial broiler (ayam dalam reban tertutup). Tapi aku tengah tak da mood sangat sebab macam tak berjaya ja result aku macam sample ayam kampung dulu...huhu..frust2!!!Apa pon x boleh!!

Kalau x dapat juga terpaksa la aku guna plan lain...mungkin kena sampling lagi atau teruskan ja tulis thesis...hmm...tp selagi tak dapat selagi tu la aku tak puas hati...kena sampling lagi la jawabnya...

Mungkin inilah cabaran yang mesti dihadapi oleh final year students...memang sem ni ada 2 kelas ja, tapi tak payah berangan nak pikir pasal weekend. Kena masuk lab or pegi sampling...Kalau sem lepas2, minggu 1st buka sem mana la nak masuk library lagi..Tapi kalu Final year, minggu 1st dah masuk library.memang x pernah buat sebelum ni..haha...Sebelum start project, of course akan ada proposal...Dalam proposal tu plak bukan main je explain methods n expected result dengan yakinnya...alih2 result yang sebenar hampeh ja...
Inilah yang dikatakan 'kita hanya perancang yang lemah'...Dialah sebaik2 perancang dan penentu...

So, dont ever give..mintak kat Dia..sebab Dia sangat sayangkan hambaNya...Bak kata Dr.Aziz (our beloved KJ)"kamu dah harungi macam2 dlm  3 taun ni, tak kan x boleh tahan dalam setaun je lagi''...huhu..thanks Dr...i'll never forget it!!Untuk kengkawan yg lain, same2 la ye kita fight for out final year...Fighting!!!

Ni antara bacteria yang aku dah isolate..

Ni pon sama..ce teke bacteria ni name mende?  

API test kit untuk identify bacteria sp..kalau buat time lapar, memang rasa nak makan je mende nih!!

ok..papai!!
Location: Lab microbiology

3 comments: