bicara rasa

Wednesday, November 16, 2011

ORANG BARU...

Jernih wajah tanpa dosa noda..

Inilah orang barunya...Dengan kehadiran 2 orang ni maka genaplah bilangan anak buah aku menjadi 16 orang..memanglah ramai sebab adik beradik pun dah ramai..i love my big family very2 much!! kedatangan 2 orang ni memang agak ditunggu-tunggu sebab keluarga aku tak pernah lagi ada yang kembar. Kalau ada pun sepupu sepapat je...

Mungkin ini hikmah dari kesabaran kakak dan abang ipar aku tunggu selama 3 tahun sampai ada yang cakap dorang tak boleh dapat anak..Tengok, Allah Maha Kuasa,siap bagi 2 sekaligus..Baik kan Allah? Kita mintak sikit, Dia bagi lebih..Betapa Allah sayang kat kita, cuma kita ja yang tak sedar...

Sempat juga aku melawat dan gi jaga budak2 ni..Ragam dua orang memang tak sama langsung la..almaklumlah, kembar tak seiras..Sorang chill ja, yang sorang lagi dok teriak (nangis) sepanjang malam. Siang dorang tidur ja, nak 'charge energy' untuk malam..Bila dah pukul 12 malam, dah mula la buat lagu sumbang sampai subuh..Kalau mak dan mak mertua kakak aku tak datang, tak sempat tangan jugak abang dengan kakak tu...Sekarang ni dorang dah balik kampung. Harap2 aman la dorang kat sana..hehe

Sepanjang 9 bulan aku dok perhati ja kakak aku, memang agak terseksa dia bawa perut tu..macam dah nak meletup aku tengok..Dengan besarnya, beratnya lagi..waktu 5 bulan jalan dah lain macam..waktu 7 bulan mengandung dah sembahyang duduk..time 9 bulan, nak bernafas pon semput..Nak tengok ibu jari kaki sendiri dah tak nampak. Dia cakap, orang semua memang cakap seronok, tapi kita yang alami sendiri terseksa gak...kesian aku tengok dia. Dari situ terbit juga keinsafan dalam diri aku ni..macam mana la mak aku mengandungkan aku dulu..Tak cakap time bersalin lagi..Dulu, waktu form 3 pernah la belajar topik2 ni dalam subjek sains. Bila aku balik rumah, aku tanya mak.''Mak, sakit tak bersalin kat orang dulu?''Dengan penuh confident mak aku jawab balik,''nanti bersalin, rasa la sendiri''..memang bagos jawapan mak aku ni...

Dengan sebab itulah Allah memuliakan wanita...Doa ibu mudah dimakbulkan, kata2 ibu adalah doa dan Nabi Muhammad mengajar umatnya untuk lebih menyayangi ibunya. Dalam Al-Quran ada juga menyebutkan, ''Dan janganlah kamu mengatakan 'uh' dengan kedua ibu bapamu''... Nak kat uh pun tak boleh apatah lagi melemparkan kata2 kesat terhadap ibu bapa...Mungkin ibu bapa kita pernah lakukan kesilapan, tapi kesalahan itu tak akan mampu menenggelamkan kebaikan dan pengorbanan mereka terhadap kita...Semoga kita tidak tergolong dalam golongan yang Allah murkai..

Sedikit selingan video untuk muhasabah diri kita...


video





Hawa Sufiyyah , 2.17 kg




Muhammad Adam Lutfi, 2.9 kg


Adam dan Hawa, semoga dirimu tergolong dalam penegak agama Allah,  mampu membahagiakan kedua mama dan abah di dunia dan akhirat...amiin...


Thursday, November 3, 2011

balik kampong!!!weheee....

Perjalanan balik ke kampungku di Kuala Nerang, Kedah Darul Aman akan bermula 5 jam dari sekarang...dah berat sangat terasa dok tanggung beban rindu kat mak ayah kat kampung..Ceh,macam tak balik 4 tahun..Padahal baru 2 bulan...hehe...tak kisah la..janji aku balik...Selagi boleh balik, aku balik..Sekali boleh beraya dengan mak ayah selagi tu la aku balik...dengar kata raya haji kat Terengganu dan kelantan meriah..Tapi aku tak pernah la raya kat sini...

Anda suma macam mana?Balik tak raya haji? cuti kan sat saja...mesti ada yang tak balik kampung kn...Sabaq2 naa...hehe..Yang penting pegi sembahyang raya haji dan doakan banyak2 untuk mak ayah naaa...

Kepada semua saudara seislamku...Selamat Hari Raya Aidiladha..Maaf zahir batin...Semoga lebih banyak pengorbanan yang kita lakukan untuk mencari keredhaan Allah...aminn...


Akan ku jejaki...


Senyum la cik bebek oiii..sat lagi dah nak kena pisau dah...hehe